portur.top

Bästa artiklarna:

Main / Wilco hela kärlek recension högaffel ranch

Wilco hela kärlek recension högaffel ranch

Det bästa med den här är hur lätt de har återfått en del av sin gamla oförutsägbarhet. Kanske är det mest utmanande med Wilcos sjätte och sjunde LP - in i den formalistiska, fjäderviktiga Sky Blue Sky och Wilco The Album i efterhand - hur utmanande de var. Dessa skivor verkade ibland märkligt oambitiösa och kom från ett av de mest framåtblickande amerikanska banden under det senaste decenniet och förändrades.

Wilco gjorde sitt tidiga rykte för sin kreativa rastlöshet, deras pågående identitetskris, men sedan 2004 A Ghost Is Born - fortfarande, på något avstånd, deras svåraste arbete - deras musik verkade något av en reträtt från deras tidiga decenniets gräns- knuffar.

Wilcos stora styrka ligger inte bara i Jeff Tweedys världströtta insyn, utan hur han och bandet matchade de skarpa, ibland häpnadsväckande känslorna för förväntningsutmanande dekonstruktioner av Americana. Det bästa med The Whole Love, Wilcos äventyrliga, elliptiska åttonde LP, är den lätthet som de har återfångat en del av den gamla oförutsägbarheten: Från att vara där genom ett spöke är född har bandets bästa verk alltid sittat på kanten av traditionalism och experiment, och The Whole Love är det första av deras album på flera år som inte undanhåller sig sådana risker.

Så snart öppnaren "Art of Almost" börjar till början vet du att något har förändrats. Ett glitchy motorikspår kraschar i svärmande strängar innan det viker för en hal Tweedy-melodi; då är det en elegant bas och tangentbordskrypning, över vilken Nels Cline draperar en brännande kosmische capper. Det verkar till en början lika mycket uttalande som sång: Den egenproducerade Whole Love är den första LP-skivan som bandet helt lagt ner på sitt övningsloft, och den fräcka, voluminösa "Nästan" känns som sex musiker som tappar sig från världen och skjuter varandra mot deras brytpunkter.

När Hela kärleken inte trotsar förväntningarna direkt, justerar den försiktigt dem. Mycket av hela kärlekens midsektion drar från denna lineup folk-rock foundation - dela skillnaden mellan att vara där rockigare material och de solbelysta Sky Blue Sky grejerna - men dessa låtar verkar böja och svaja lite annorlunda än de har tidigare. Bandet, oförändrat sedan Sky Blue Sky-dagarna, verkar alltmer bekvämt som en musikalisk enhet; Särskilt Cline, vars hotshot-bidrag till Wilcos två sista LP-skivor ibland kändes som förhärligat sessionarbete, är både överallt och ingenstans, och subtilt färgar bakgrunden men är inte rädd för att gå ut i rampljuset.

Kotche och Stirratt ovan nämnda samspel gör underverk även på de tysta siffrorna, keyboardist Mikael Jorgensen speglar Clines uppringda eviga närvaro, och Tweedy själv är fortfarande undervärderad som både spelare och arrangör. Påklädd med detaljer som hela kärleken kan vara, de vet precis när de ska dra tillbaka. I intervjuer före släpp föreslog Tweedys att många av The Whole Love: s texter föddes av fonetisk klack som senare brottades till vers.

Så mycket verkar vara sant för rader som "The Magna Carta's on a Slim Jim blood, brother" från "I Might", men när Tweedy sjunger "Jag önskar att du var här", på "Capitol City" - och sedan , sekunder senare, korrigerar sig själv med "Och ändå önskar jag att jag var där med dig" - hans mening är verkligen tydlig. Detta fram och tillbaka mellan lockande nonsens och öppenhjärtad känsla är inte nytt för Tweedy, men här känns den skarpa splittringen att hela kärleken känns lite rörig. Han är en hängiven romantiker det ena ögonblicket, fristående och slumpmässigt nästa, med mycket färre av de knivförvrängande utmärkta linjerna som kännetecknade bandets tidigare arbete i båda ändarna av spektrumet.

Tweedys krossade kolröst är lika rik och omedelbar som någonsin, och även om han tar med sig de stora siffrorna som "måndag" nedstigande "Standing O" förlorar han ibland en stavelse eller två till nonchalans under de tystare ögonblicken. Hela kärleken böjer sig med "One Sunday Morning Song for Jane Smiley's Boyfriend", en försiktigt unfurling på femton minuter hjärtstopp löst centrerad runt en helg med Iowan-författarens paramour. Den underbara, gripande "söndagsmorgonen" bevisar hela kärlekens andra stora triumf, episk i längd men intim i verkan.

Till skillnad från "Art of Almost" gör "Sunday Morning" inget för att driva ut bandets gränser; det är snarare en mycket bra, väldigt lång Wilco-låt, en som kunde ha dykt upp på nästan vilken som helst av deras inlägg - A. Men dess längd, i kombination med dess minut-till-minut-framgång, gör att den känner på en gång imponerande ambitiös och helt naturlig, den mittpunkt som bryts av Wilcos tre eller fyra överenskomna mästerverk. Det tog Jeff Tweedy år att bli bekväm med sin plats i farbror Tupelo och några fler för att verkligen bosätta sig i Wilcos första akt.

Efter några år med konstant ljudflöde och personalskift fann Sky Blue Sky och Wilco The Album att bandet kände sig mer beslutsamt än någonsin, en konsekvent uppställning som slog sig in i det som verkade alltmer som ett signaturljud. Men Wilcos verkade alltid vara deras mest kreativt säkra fot på ojämn mark. Så den konstiga, vinnande hela kärleken är verkligen Wilcos minst konsekventa LP på ett tag, men inkonsekvens har sina egna belöningar.

När det är som bäst hittar hela kärleken att Wilco kastar försiktigheten åt sidan och sväljer i sina egna motsättningar. Hoppa till innehåll Sökfråga Alla resultat. Pitchfork är den mest betrodda rösten i musik.

Dela på Facebook Dela på Twitter Öppna aktielådan.

(с) 2019 portur.top